Allt du behöver för att starta en e-handel är en passion, en produkt eller tjänst som du ska sälja, samt en internetbaserad plattform. Någonting annat behöver du egentligen inte, inte ens ett startkapital. Här berättar vi hur du kan komma igång med din e-handel.

Val av plattform

Den viktigaste aspekten ur ett tekniskt perspektiv när du startar en butik på nätet är e-handelsplattformen. Det finns en rad olika gratisalternativ som du kan använda. Ett exempel är WooCommerce som finns tillgängligt som ett plugin till det vida använda CMS:et WordPress, helt utan kostnad. Allt du kräver för att få det att fungera är lite tekniskt kunnande. Om du inte klarar av att installera det själv, kanske du kan be en vän hjälpa dig att komma igång.

Det finns också gott om premiumalternativ. Dessa kostar visserligen en liten slant, ofta en summa som du betalar varje månad. Fördelen med dessa är att du inte behöver samma tekniska kunnande som du behöver ha för att komma igång med gratisalternativen. Ett exempel på en premiumplattform för e-handel är Shopify som kostar ungefär en hundring per månad. Företaget bakom plattformen har gjort allt de kan för att det ska vara så enkelt som möjligt att starta och driva en e-handelssajt. Shopify tar hand om allting som har med webbserven, säkerheten och betalning med kreditkort, allt för att du som butiksägare ska få mer tid över till att fokusera på att marknadsföra din webbplats.

Nackdelen med ett premiumalternativ som till exempel Shopify, är att den mer tekniskt kunnige ofta finner dessa något begränsade när det gäller att kunna ändra webbplatsens utseende för att få den att se ut precis som man vill. För att lösa detta problem, får du ofta ett stort urval av färdiga teman att välja bland, samt appar som du kan lägga till för att få önskad funktionalitet.